Ruszył projekt BRITEC - Bringing Research into the Classroom!
Liderem projektu od 1 października br. jest Instytut Geofizyki PAN.
Pierwsze spotkanie nowego europejskiego projektu koordynowanego przez Instytut Geofizyki PAN właśnie się rozpoczęło. Projekt BRITEC proponuje wprowadzenie badań naukowych do sal lekcyjnych poprzez działania w zakresie Nauki Obywatelskiej, współtworzone przez instytucje badawcze i szkoły, początkowo w krajach partnerskich, a następnie w całej Europie i poza nią.
Nauka Obywatelska (Citizen Science) to stosunkowo nowy sposób prowadzenia badań naukowych, który angażuje zwykłych obywateli w gromadzenie i interpretację dużych ilości danych. Projekt BRITEC proponuje wprowadzenie takiego podejścia w szkołach jako sposobu na połączenie szkół ze światem badań i zwiększenia zainteresowania młodych Europejczyków przedmiotami ścisłymi i podjęciem kariery zawodowej w zakresie STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). BRITEC oferuje szkołom i instytucjom badawczym model współpracy wspierający promocję i upowszechnianie studiów STEM i kariery zawodowej. Aby zbudować ten model, BRITEC proponuje podejście oddolne, w tym trzy uzupełniające się bloki działań, których celem jest opracowanie zestawu przykładowych praktyk i wytycznych dotyczących wdrażania nauki obywatelskiej w klasie:
- Faza podstawowa, podczas której badane będą istniejące krajowe i międzynarodowe inicjatywy naukowe na rzecz obywateli, oraz opracowywane zestawy wytycznych, dotyczących wprowadzania badań w szkołach.
-
Faza pilotażowa, podczas której co najmniej 6 nauczycieli i 2 naukowców z każdego z czterech uczestniczących krajów (Belgia, Grecja, Polska i Hiszpania) wspólnie określi i przeprowadzi kilka projektów w zakresie Nauki Obywatelskiej. Przykładowe praktyki zostaną wykorzystane
w zestawie narzędzi do wdrażania CS na dużą skalę w krajach całej Europy. - Faza wdrożenia - w tym opracowanie i prowadzenie kursu internetowego oraz zestawu zaleceń, mającego na celu zapewnienie, że dobre praktyki wynikające z projektu zostaną wdrożone również w innych szkołach, uniwersytetach bądź instytucjach badawczych, zainteresowanych wprowadzeniem innowacji do nauczania STEM.
Poprzez te działania realizatorzy projektu BRITEC chcą:
-
Przedstawić uczniom rzeczywiste działania badawcze i pozwolić im rozwijać umiejętności
i kompetencje związane ze STEM poprzez uczenie się przez działanie; - Wzmocnić dialog między instytucjami badawczymi i szkołami oraz rolę instytucji edukacyjnych w ich lokalnych i regionalnych środowiskach;
- Wzmocnić pozycję nauczycieli, pozwalając im zostać koordynatorami badań w swoich szkołach;
- Zapewnić, że dobre praktyki wspierające rozwój umiejętności STEM są odpowiednio rozpowszechniane wśród dużej liczby nauczycieli w Europie i poza nią.
Projekt jest finansowany przez Komisję Europejską, w ramach programu ERASMUS+, potrwa 36 miesięcy. Będzie realizowany w partnerstwie międzynarodowym z następującymi instytucjami:
- European Schoolnet
- Katholieke Universiteit Leuven
- GFOSS – Open Technologies Alliance
- Fundacion Ibercivis
- Universidad Autonoma de Madrid.