Aktualności

29.112018

Ponad setka uczestników 2. Krajowej Konferencji Scientix dla nauczycieli

2. Krajowa Konferencja Scientix „Dobre Praktyki STEM”, która odbyła się w dniach 23-24 listopada w Warszawie, zgromadziła ponad 100 osób: nauczycieli, doradców metodycznych i przedstawicieli władz oświatowych.

Organizatorzy konferencji: Instytut Geofizyki PAN oraz Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów zaproponowali uczestnikom mnóstwo inspirujących pomysłów oraz dali okazję do wymiany doświadczeń.

Konferencję rozpoczęto prezentacją możliwości, jakie projekt Scientix daje nauczycielom przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. W pierwszej sesji plenarnej prof. Piotr Głowacki wprowadził nauczycieli do tajemniczego świata lodowców. Podczas godzinnego wykładu odpowiadał na pytania, czy lód może być ciepły, jak szybko mogą poruszać się lodowce i czy między kryształami lodu może płynąć woda.

Drugi dzień konferencji rozpoczęto wykładem koordynatorki Scientix dr Àguedy Gras-Velázquez z European Schoolnet. Jej wykład dotyczył korzyści ze współpracy między nauczycielami bez obawy o to, że udostępniając swoje materiały przestaniemy być potrzebni.

Uczestnicy Konferencji mogli wziąć udział w trzech sesjach warsztatowych, w których zaproponowano aż 16 warsztatów do wyboru. Każdy warsztat był okazją do poznania nowych narzędzi edukacyjnych lub zasobów wypracowanych w różnych programach. Uczestnicy warsztatów m.in. musieli wydostać się z pokoju zagadek (Escape Room), mogli samodzielnie zbudować łaziki marsjańskie, zaprogramować mini-robota, dowiedzieć się, jak wykorzystać filmy science-fiction na przedmiotach ścisłych w szkole lub wziąć udział w połączeniu z Polską Stacją Polarną na Spitsbergenie. Od nauczycieli wychodzących z warsztatów organizatorzy słyszeli najczęściej: „Szkoda, że możemy wziąć udział tylko w trzech”.

Nowością była Giełda Pomysłów i Dobrych Praktyk, podczas której nauczyciele mogli aktywnie dzielić się swoimi doświadczeniami, pomysłami i materiałami. Giełda była okazją do poznania świetnych pomysłów, przetestowanych w szkołach z Warszawy, Gdyni, Radomia, Chylic, Kamienicy Polskiej, Żernicy, Konina, Białegostoku, Gołębi i Grodziska Mazowieckiego. Nauczyciele aktywnie dyskutowali i zadawali mnóstwo pytań. Na zakończenie tej inspirującej sesji na stoisku „Czekoladowy Układ Okresowy” po rozwiązaniu zadania można było wygrać pyszną czekoladę.

Konferencja zakończyła się rundą dyskusji przy okrągłych stołach, które były poświęcone czterem tematom: wykorzystaniu TIK w szkole, rozwojowi zawodowemu nauczycieli, edukacji poza murami szkoły oraz wykorzystaniu badań naukowych w praktyce szkolnej. Każda z grup aktywnie dyskutowała, aby na sesji podsumowującej konferencję przedstawić obecny stan w swoich szkołach, korzyści i problemy związane z daną tematyką oraz rekomendacje na przyszłość.