Aktualności

10.122024

EDU-ARCTIC2 w TOP 10 projektów programu EDUKACJA

Fundacja Systemu Rozwoju Edukacji uroczyście podsumowała 6 lat sukcesów i wyzwań Programu Edukacja, finansowanego ze środków EOG. Podczas gali wręczono 10 wyróżnień specjalnych za wybitny wkład w realizację programu oraz promocję Funduszy EOG. Wśród wyróżnionych znalazł się projekt Instytutu EDU-ARCTIC2.

Dzięki Mechanizmowi Finansowemu Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) na lata 2014–2021, Polska wspólnie z Norwegią, Islandią i Liechtensteinem zrealizowała 326 projektów w całym kraju, których celem było zmniejszenie różnic społeczno-ekonomicznych w EOG oraz budowanie silnych relacji między Polską a państwami darczyńcami w obszarze edukacji.

W ramach tych projektów wypracowano ponad 500 rezultatów m.in. programy nauczania, podręczniki, narzędzia edukacyjne, szkolenia, pakiety edukacyjne, z których korzystało 51,5 tys. odbiorców końcowych. Na sfinansowanie projektów z obszaru edukacji włączającej, poprawy jakości edukacji oraz opieki społecznej nad dziećmi przeznaczono ponad 23,5 mln euro, z czego aż 20 mln euro pochodziło z funduszy EOG.

Podczas uroczystej gali wyróżniono 10 inicjatyw. Wśród nich znalazł się projekt Instytutu Geofizyki PAN pn. „EDU-ARCTIC2: od badań polarnych do naukowej pasji – innowacyjna edukacja przyrodnicza w Polsce i Norwegii”, realizowany przez IGF PAN we współpracy z NIBIO – Norweskim Instytutem Bioekonomii w latach 2020-2022.

U podstaw projektu EDU-ARCTIC 2 leżało przekonanie, że zagadnienia polarne są atrakcyjnym czynnikiem motywującym uczniów do kontynuowania edukacji w zakresie nauk ścisłych i podjęcia kariery naukowej, a także do odpowiedzialności społecznej. Projekt EDU-ARCTIC 2 był skierowany do uczniów w wieku 13–19 lat i ich nauczycieli. Celem projektu było wdrożenie innowacyjnego sposobu nauczania przedmiotów

matematyczno-przyrodniczych w Polsce i Norwegii. Program wykorzystywał arktyczne stacje badawcze oraz prowadzone tam obserwacje, aby zainteresować karierą naukową, zwiększyć zrozumienie języka naukowego i zdolności interpretacji danych oraz świadomość, że zmiany w Arktyce mają globalne znaczenie.

Głównymi rezultatami projektu są pakiety edukacyjne (21 po polsku, 35 po angielsku i 10 po norwesku), poświęcone zagadnieniom polarnym i środowiskowym, które zawierają filmy, prezentacje, arkusze pracy, mapy myśli, quizy i inne zadania interaktywne.

Uzupełnieniem pakietów były lekcje online – ponad 180, które nagrano i opublikowano na kanale YouTube i na stronie projektu. Wsparciem dla nauczycieli w wykorzystaniu pakietów są również poradniki metodyczne opracowane do każdego z pakietów.

Kolejnym rezultatem projektu są filmy 360 stopni przygotowane w wersji polskiej (10 filmów IGF PAN) oraz angielskiej (5 filmów NIBIO i 10 filmów IGF PAN).

Cele szczegółowe zostały zrealizowane w wyższym niż pierwotnie zakładano stopniu:

  • poszerzenie wiedzy na temat przyrody, geografii, zasobów naturalnych regionów polarnych u 91% uczestniczących uczniów (zakładano min. 50%),
  • zwiększenie wrażliwości na problemy środowiskowe i zmiany klimatu wśród 95% uczestniczących uczniów (zakładano min. 50%),
  • wzrost zainteresowania kształceniem w zakresie przedmiotów ścisłych i karierą naukową wśród 51% uczestniczących uczniów (zakładano min. 30%).

 

Jurorzy przyznający EDU-ARCTIC2 wyróżnienie specjalne docenili naszą pasję, zaangażowanie i prfoesjonalizm, które w ich opinii były nieocenione w dzialaniach na rzecz budowania Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej.