Wydarzenia

24.112015

EDUSCIENCE na największym spotkaniu ekspertów w zakresie edukacji-EMINENT 2015.

Tym razem o EDUSCIENCE było głośno wśród ekspertów i przedstawicieli ministerstw edukacji z całej Europy.

Przedstawiciele projektu chwalili się polskimi pomysłami i zachęcali do przenoszenia polskich sukcesów do innych krajów. Przecież w transmisjach np. ze stacji polarnych mogliby brać udział uczniowie z innych krajów – przekonywali na stoisku EDUSCIENCE pracownicy projektu.

W czasie największego spotkania ekspertów w zakresie edukacji matematyczno-przyrodniczej w Europie – EMINENT 2015, które odbyło się w dniach 19-20 listopada br. w Barcelonie, zaprezentowano m.in. nowy raport Komisji Europejskiej dotyczący wyzwań w edukacji matematyczno-przyrodniczej w Europie. Wskazywano, że najnowszym kierunkiem rozwoju nauk ścisłych jest przejście od STEM () do STEAM, gdzie A – odpowiada za „All subjects”. Takie holistyczne podejście, tak mocno zaakcentowane, pojawia się w raporcie Komisji po raz pierwszy. Przedstawiciele Komisji wskazywali również możliwości, niestety bardzo ograniczone w nowej perspektywie finansowej UE,  finansowania edukacyjnych inicjatyw.

Przedstawiciele kilku ministerstw edukacji w Europie prezentowali swoje osiągnięcia w dziedzinie podnoszenia jakości edukacji w swoich krajach, upowszechniania i promocji nauki czy zmian w podstawach programowych kształcenia ogólnego w zakresie STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Zaprezentowano osiągnięcia projektu Scientix, którego Instytut Geofizyki jest członkiem (jako Krajowy Punkt Kontaktowy) od stycznia 2015 r. Premiera filmu dotyczącego wyników Scientix (link: http://www.scientix.eu/web/guest/scientixworks#Videos) poprzedziła prezentację najnowszego raportu „Scientix 2 results: How Scientix adds value to STEM education”. Na zakończenie spotkania odbyła się również debata z udziałem przedstawicieli Komisji Europejskiej, nauczycieli, naukowców i przemysłu o kierunkach rozwoju edukacji w najbliższych latach i największych wyzwaniach.

Podczas jednej z sesji plenarnych przedstawiciele 18 projektów edukacyjnych, w tym EDUSCIENCE, mieli możliwość krótkiej prezentacji poszczególnych projektów oraz zaproszenia do odwiedzenia stoisk. Podczas obu dni konferencyjnych dostępne było stoisko EDUSCIENCE, na którym pracownicy projektu prezentowali jego założenia i produkty finalne. Dystrybuowano publikację końcową projektu pt. „Szkoła bliżej świata nauki” w wersji polsko- i angielskojęzycznej i przygotowane specjalnie na konferencję ulotki o EDUSCIENCE. Ponadto na stoisku rozdawana była publikacja o Instytucie Geofizyki (wydana przez Warsaw Voice) oraz materiały o GeoPlanet.