Wydarzenia

30.052019

Finał projektu EDU-ARCTIC w Paryżu- gorące wrażenia z polarnej konferencji

Tysiące zaangażowanych nauczycieli i uczniów, setki lekcji online, zasoby edukacyjne, polarne ekspedycje: W Paryżu 23 i 24 maja, przy udziale znakomitych gości podsumowaliśmy projekt EDU-ARCTIC.

W zabytkowych wnętrzach Stacji Polskiej Akademii Nauk w Paryżu gościliśmy ambasadorów, polityków, naukowców – w tym laureata Pokojowej Nagrody Nobla, prof. Terry’ego Callaghana, decydentów z państw arktycznych oraz krajów, które są w tym regionie aktywne i świadome wyzwań, jakie dla reszty globu przynoszą zmiany w regionach polarnych. Byli z nami edukatorzy z Francji, Polski, Grecji, Bułgarii, Albanii, a nawet Indii! Projekt, w tym aspekt współpracy między IGF PAN a Uniwersytetem St. Quentin-en-Yvelines w kontekście Polsko-Francuskiego Rok Współpracy Naukowej doceniła Madame Segolene Royal, francuska Minister ds. Polarnych. Nie zabrakło przedstawicieli polskiego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz polskiej ambasady w Paryżu.

Mieliśmy też okazję i ogromną przyjemność spotkać osobiście aktywnych w projekcie przez ostatnie prawie 3 lata nauczycieli i uczniów, którzy dzielili się swoimi doświadczeniami w pracy z uczniami, przybliżaniu świata nauki i inspirowaniu do kariery naukowej, a nawet wykorzystaniem projektu w edukacji językowej. Niesłabnącym zainteresowaniem wśród młodszych i starszych cieszy się wirtualny spacer po okolicach Polskiej Stacji Polarnej Hornsund dzięki goglom VR i pokazowi zdjęć dr. Tomasza Wawrzyniaka.

Drugi dzień konferencji odbywał się z kolei w obserwatorium Uniwersytetu St. Quentin-en-Yvelines: goście nie tylko mieli okazję zwiedzić obserwatorium (zaangażowanie m.in.  w eksplorację Marsa), ale też podzielić się dobrymi praktykami współpracy nauki i edukacji. Duże wrażenie zrobił wykład Prof. Głowackiego o tajemniczych wnętrzach lodowców oraz Paula Erica Aspholma (NIBIO) o problemie mikro- i nanoplastiku w Oceanie Arktycznym. Dla wielu z nas prezentacja Alexandry Lavriller i Semena Gabysheva była pierwszym spotkaniem z gościem z Syberii – Ewenkiem, który jest doświadczonym hodowcą reniferów i uznanym naukowcem; Alexandra i Semen przekonali nas również, jak ogromne zasoby wiedzy o zmianach klimatycznych zgromadzili rdzenni mieszkańcy regionu.

Konferencja była też okazją do oficjalnej premiery aplikacji mobilnej „THE ARCTIC EXPLORER” – wirtualnej podróży przez Arktykę w formie Quizu. To szczególnie interesujący efekt projektu, i nieprzypadkowo prezentowała go 14-letnia Yngva, która przybyła do Paryża ze swoim nauczycielem aż z Wysp Owczych. To właśnie pomysł Yngvy, zgłoszony w trakcie II edycji konkursu, zainspirował nas do przygotowania aplikacji, która nie tylko pozwala sprawdzić swoją wiedzę o regionach polarnych, ale też samemu zadawać pytania z dziedziny biologii, geografii, geologii, czy po prostu szeroko rozumianych nauk przyrodniczych. Aplikację można już pobrać nieodpłatnie ze sklepu Androida.

W projekcie jesteśmy nadal aktywni – do końca roku szkolnego odbywają się lekcje on-line, przed nami 2 ekspedycje zwycięzców konkursu na Wyspy Owcze i do północnej Norwegii, a na polarpedia.eu pojawiają się wciąż nowe zasoby edukacyjne w wielu językach. ( A.Wielgopolan, ZKNiE)

 

  • Jak przenieść badania naukowe do pracy w szkole?

    Jak przenieść badania naukowe do pracy w szkole?

  • Panel z nauczycielami

    Panel z nauczycielami

  • Obserwatorium USVQ

    Obserwatorium USVQ

  • Tomasz Jałukowicz, MNiSW

    Tomasz Jałukowicz, MNiSW

  • Sesja posterowa

    Sesja posterowa

  • Sesja posterowa

    Sesja posterowa

  • Obserwatorium UVSQ

    Obserwatorium UVSQ

  • Minister Segolene Royal

    Minister Segolene Royal

  • Sesja posterowa

    Sesja posterowa

Prowadzone projekty